Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 september 2012

Sega choklad-kokosrutor

Det här en stor favorit här hemma så det blir att jag bakar de här sega chokladrutorna med kokostäcke ganska ofta.

175 g mjukt smör
3 dl strösocker
1,5 kakao
0,5 dl ljus sirap
1 nypa salt
3 ägg
1,5 dl vetemjöl

ugnen 175 grader
Vispa socker och smör krämigt o vitt.
Blanda ner kakao, sirap o salt.
Vänd i ett ägg i taget.
Tillsätt sist vetemjölet.
Bred ut smeten i en långpanna. ca 30x40cm.
Lägg ett bakplåtspapper i botten.
Grädda ca 25-30min. 
den ska vara kladdig!

Kokostäcke
75 g smör
1,5 dl ljus sirap
0,75 dl matlagningsgrädde
(om man som jag alltid har 40%grädde hemma så ta 0,5 dl grädde o resten mjölk)
3 dl socker
200 g kokosflingor

Smält smör, socker, sirap och grädde.
Koka i 5 min.
Häll i kokos och koka upp.
Bred ut smeten över botten när den svalnat lite.
Grädda 10 min till..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar