Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 17 november 2012

Macarons och Kalas

Goo´kväll!! Va hittar ni på denna Lördagskväll? För mig blir det tjejmiddag. Mys. Gjorde ju efterätten häromdagen.

Kalas för mormor idag. Trevligt! Smörgåstårtorna blev bra. Dock hade jag velat ha liiiite mer fyllning i så mitt tips är att dubbla en av fyllningarna i varje tårta så blir det ännu godare!!
Recept kommer imorgon.

Funderade länge på vad jag skulle göra till kaffet. Tårta kändes inte aktuellt efter man ätit smörgåstårta. Ett tag tänkte jag göra egen glass men tillslut bestämde jag mig för macarons. (fick jag en anledning att baka det!!) Aldrig gjort det innan och många säger att det är så svårt så jag såg det som en utmaning!

De stod: -De är färdig gräddade när de lossnar från pappret. Mina lossnade inte så jag grädde dem ca 7 min extra och sen när de kallnat hade de såklart lossnat och va super frasiga i stället.
Så mitt råd: grädda dem endast 15 min"!!

ca 20 st
2 äggvitor
2,5 msk strösocker
100 g florsocker
7 g kakao
40 g mandelmjöl

Det är bra om äggen är rumsvarma.
Mät upp ingredienserna noga.
(jag skållade mandel som jag mixade väl till ett mjöl)
Annars kan man köpa färdigt mandelmjöl.

Vispa upp äggvitorna i en ren o torr bunke.
När smeten är vit häller du i 1 msk strösocker. Fortsätt vispa.
Tillsätt 1 msk till av sockret och vispa lite mer.
Häll i sista sockret och vispa äggen tills de är glansiga och fasta.
Du ska kunna vända bunken upp och ner men de ska inte vara för hårda. Så vispa inte för länge..
Såhär såg min äggvita ut innan jag rörde i resten av ingredienserna. Det blir spår efter slickepotten men den är inte stenhård och klumpar sig.

Sikta ner mandelmjöl, kakao och florsocker i smeten och vänd försiktigt ihop allt.
Fyll en spritspåse och spritsa ut små kakaor i storlek med en 5-krona. INTE FÖR TÄTT. de flyter ut lite grann.
Låt dem vila på plåten 1 timme.

<Sätt ugnen på 150 grader.
Grädda kakorna i 15 min i mitten av ugnen.
Låt de kallna.

Fyllning:
50 g färskost
1 dl nutella
25 g mjukt smör
0,5 dl florsocker

Vispa ihop alla ingredienserna.
Spritsa en klick på hälften av bottnarna och lägg ihop dem 2 och 2. Går utmärkt att frysa.





En väldigt glad tjej på morgon promenad idag.

 Idag var vi och tittade när Steffi red lektion på Jfk. Nobelle tyckte det var väldigt kul att springa runt i stallet. Jag njöt av lukten och omgivningen.


Klart man ska vara finklädd på kalas. Jag frågade henne innan vi skulle åka.
-Ska du ha toffsar?
-AAAA, säger hon och går till hennes byrå där toffsarna finns.


Äter glass hos gammelmormor.
Första isglassen för henne. Hon tyckte det var väldigt konstigt men hon gillade det!!

Nä nu blir det tjejmiddag. Trevlig kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar