Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 4 juni 2013

Sommarbaguetter med sesamfrö

Blev sugen på att baka gott, segt, mjukt bröd med hård skorpa. Dessa baguetter är smidiga. Du gör degen kvällen innan.

Perfekt till picknicken :-)

25g färsk jäst
6 dl kallt vatten
3 tsk salt
12-13 dl vetemjöl special
Sesamfrö till utbakning

Rör ut jästen med vattnet i en stor bunke. Blanda ner salt och mjöl. Degen ska vara ganska lös.
Plasta in och ställ i kylskåpet över natten.

Dag två
Sätt in en plåt i ugnen och sätt den på 275℃
Mjöla bordet, strö ut sesamfrö och häll ut degen. Dela den försiktigt i fyra bitar längden. Lägg dem en bricka med bakplåtspapper.
Låt vila en kvart ungefär.
Låt brödet glida in plåten och spraya med vatten uppe och nere.
Grädda 20-25 min och öppna luckan och vädra efter ca 15 min.
Låt kallna galler.

Idag har jag jobbat. roligt. Vet ni vad jag tänkte imorse?
Vilken tur jag har som får jobba med att göra tårtor, bakelser och kakor? Det roligaste jag vet★
Fick göra lite kakor, några sorter jag inte gjort innan.

Hoppas du haft en härlig tisdag. Snart helgdag B-) många som tagit ledigt fredag kan jag tänka mig?

Natti●

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar